Tuesday, October 26, 2010

7 makanan untuk seks lebih baik

Kepada pasangan yang sudah agak lama berkahwin dan merasakan perlu untuk menghidupkan semula keghairahan seks macam zaman mula-mula kahwin dulu,  pemakanan yang bersesuaian dapat membantu kita untuk mendapatkan kembali ‘mood’ tu dan sebenarnya pasangan tidak  perlukan sesuatu yang hebat untuk mencapai hasrat tersebut. Cukup hanya dengan makan malam di rumah yang romantik dengan masakan yang disediakan sendiri.   Terdapat 7 set makanan semulajadi yang boleh meningkatkan ghairah suami-isteri, demikian mengikut kata Jennifer R. Berman, Pengarah di Berman Women’s Wellness Center di Beverly Hills, California.
Jadinya 7 makanan semulajadi yang mempunyai kadar aphrodisiac atau substance yang meningkatkan keinginan seks yang menyeronokkan adalah:
Avocado

Masyarakat Aztec merujuk buah avocado sebagai errr…. testis atau ‘teloq’ orang lelaki, cuba tengok balik bentuk fizikal buah tu, ada persamaan kan? itu berdasarkan pengamatan ‘layman’ namun berdasarkan kajian ilmiah avocado boleh dikategorikan sebagai aphrodisiac kerana ia mempunyai kandungan lemak dan  rendah lemak tepu, ia baik untuk operasi jantung dan pembuluh darah. Apa saja yang membuat jantung berdegup akan membantu pengaliran darah ke seluruh anggota badan termasuklah ke tempat sulit. Sudah tentu ianya akan memberikan satu kelainan dalam keinginan seksual kepada mereka yang selalu mengambil avocado.
Badam

Almond atau badam tidak dikategorikan dalam spesis kacang asli, sesetengah pihak mempercayai badam berupaya meningkatkan ghairah seks  dan bertindak sebagai stimulus seksual serta membantu meningkatkan kesuburan. Badam sebenarnya padat dengan gizi dan kaya dalam beberapa kandungan mineral yang penting untuk kesihatan seksual dan reproduksi, seperti zinc, selenium  dan vitamin E. Badam mengandungi 20 kali lebih banyak protein. Ia juga mengandungi niasin, kalsium, protein dan fosforus. Kanak-kanak elok makan badam untuk pembesaran mereka manakala orang dewasa elok untuk kesihatan jantung, bila jantung sihat dan cekap mengepam darah ke seluruh anggota badan, sudah tentunya ghairah seks yang hilang sebelum ini akan kembali semula.
Strawberi

Warna merah sememangnya diaanggap menaikkan selera. Buah strawberi juga di dapati mempunyai sumber asid folik yang banyak dan vitamin B. Kajian Berkley di Universiti California juga mendapati strawberi mampu menambahkan bilangan sperma kepada lelaki di samping membantu wanita semasa proses melahirkan anak. Dengan kata lain strawberi boleh meningkatkan libido pasangan suami-isteri.



Makanan Laut

Kebanyakan orang memang sukakan makanan laut walaupun sesetengah orang tidak dapat menikmatinya kerana atas alasan kesihatan yang lain. Namun secara saintifiknya makanan laut, khususnya Oyster mempunyai reputasi sebagai aphrodisiac yang tinggi, ia juga mempunyai kandungan zinc sebagai penyemarak libido. Selain daripada Oyster, ikan salmon dan ikan hering juga mempunyai kandungan Asid Omega 3 yang bagus untuk kesihatan jantung. Bila jantung bagus, semua bahagian badan yang lain akan turut terasa kesannya.

Arugula

Arugula adalah sejenis salad yang telah digembar-gemburkan sebagai bantuan ghairah libido sejak abad pertama lagi. Hari ini, kajian menunjukkan bahawa kandungan mineral dan antioksidan di dalam salad tersebut memberikan sumbangan terhadap kesihatan seksual.  Secara amnya sayuran hijau sangat penting untuk kesihatan seksual kita kerana ianya membantu menyerap pencemaran dalam badan yang memberikan impak negatif terhadap libido pasangan suami isteri.
Ara


Semua orang kenal buah ara kan, buah ni pun dikatakan menjadi ‘booster’ untuk kesuburan dan keghairahan seksual dan  turut diaktegorikan sebagai salahsatu aphrodisiac yang baik. Ianya mempunyai fiber soluble dan insoluble yang penting untuk kesihatan jantung. Di samping itu kualiti serat makanan yang ada dalam buah ni membantu individu yang memakannya menjaga kecantikan perut agar tidak menonjol ke depan….buncit la tu!
Buah-buahan sitrus

Buah-buahan sitrus amat kaya dengan anti oksida, vitamin C dan asid Folik yang amat sesuai untuk dan memberikan kesan terhadap sistem reproduksi lelaki. Salad, anggur, limau mandarin, lemon dan sebagainya bukan sahaja memberikan kesan baik terhadap kesihatan badan malahan terhadap kehidupan seks sekali.
Berdasarkan kefahaman saya, dengan mengamalkan pemakanan yang sihat dan mengikut garis panduan yang telah ditetapkan, ianya akan memberikan faedah kepada badan kita sendiri. Kesemua makanan yang disyorkan di atas tu memberikan impak positif kepada jantung si pemakannya. Secara logik akal, bila jantung dapat berfungsi dengan baik, ia akan mengepam darah dengan berkesan ke seluruh anggota badan, dan bila pengaliran darah berlaku secara normal dan sihat, sudah pastinya anggota badan lain termasuklah ‘libido’ akan sentiasa sihat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...